CO-teaching
Bij Middenschool Bredene geloven we in de kracht van samenwerking, niet alleen tussen leerlingen, maar ook tussen leerkrachten. Met onze co-teaching aanpak zorgen we voor een dynamische en flexibele leeromgeving waarin elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft.
Wat is co-teaching bij ons?
Co-teaching betekent dat twee leerkrachten samen verantwoordelijk zijn voor een groep leerlingen. Dit biedt ons de mogelijkheid om op een meer gerichte en persoonlijke manier les te geven. We maken gebruik van verschillende werkvormen en passen onze aanpak aan op de behoeften van onze leerlingen.
Enkele voorbeelden van hoe wij co-teaching toepassen:
- Niveaugroepen die evolueren: We werken met flexibele niveaugroepen, die voortdurend veranderen op basis van de noden van de leerlingen. Dit betekent dat er geen vaste indeling is, en elke leerling krijgt de ondersteuning of uitdaging die op dat moment nodig is.
- Gerichte ondersteuning: Soms geeft een leerkracht frontaal les aan de hele groep, terwijl de andere rondloopt en individuele ondersteuning biedt.
- Extra uitleg: Leerlingen die moeite hebben met bepaalde leerstof, kunnen in een stille ruimte werken waar ze extra uitleg krijgen van één van de leerkrachten. Dit gebeurt zonder het overzicht op de klas te verliezen.
De rol van infrastructuur in co-teaching
Onze schoolinfrastructuur is specifiek ontworpen om co-teaching te ondersteunen. De klaslokalen zijn verbonden door een transparante, gemeenschappelijke ruimte die dient als ICT-ruimte. Dankzij deze doordachte indeling kunnen de co-leerkrachten:
- Elkaar gemakkelijk raadplegen en afstemmen over de leerstof.
- Het overzicht bewaren, zelfs als zij zich in verschillende ruimtes bevinden.
- Communiceren doorheen de klassen en zien waar de leerstof in beide groepen wordt behandeld.
De grote ramen van plafond tot grond zorgen voor een open en overzichtelijke sfeer waarin leerlingen zich veilig voelen, en tegelijkertijd kunnen leerkrachten subtiel het gedrag en de aandacht van leerlingen monitoren.
Waarom co-teaching?
- Persoonlijke begeleiding: Leerlingen krijgen gerichte aandacht, wat hun leerproces versterkt.
- Afstemming op behoeften: We spelen flexibel in op de verschillen tussen leerlingen.
- Teamwerk tussen leerkrachten: Door samen te werken, benutten leerkrachten elkaars expertise en versterken zij de kwaliteit van het onderwijs.
- Continu feedback en communicatie: Doordat co-leerkrachten ook leerlingen bespreken die niet rechtstreeks in hun eigen groep zitten, houden we zicht op de voortgang en ontwikkeling van álle leerlingen.
Het resultaat
Co-teaching bij Middenschool Bredene zorgt voor een ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling zich gezien voelt. Door samen te werken als team, halen we het beste uit onze leerlingen en zorgen we voor een sterkere verbinding tussen leerkrachten, leerlingen en de leerstof.