Grafische communicatie en media
Ben je geboeid door de wereld van 3D-animatie, gamedesign, film en entertainment? Heb je oog voor detail en werk je graag nauwkeurig aan creatieve projecten? In de richting Grafische Communicatie en Media leer je alles wat je nodig hebt om je creatieve ideeën tot leven te brengen en digitale werelden te ontwerpen.
In deze richting duik je in de technische en creatieve kant van media. Je maakt kennis met de basisprincipes van film en video, ontwikkelt je eerste 3D-ontwerpen, en leert de kneepjes van het vak met software die belangrijk is in grafisch ontwerp, webdesign, digitale fotografie en publishing. Zo krijg je de kans om jouw eigen logo te ontwerpen en deze zelfs met een 3D-printer tot leven te brengen. Deze richting is ideaal voor wie zich wil verdiepen in de vele mogelijkheden van digitale kunst en technologie.
Wat ga je doen in Grafische Communicatie en Media?
- 3D-ontwerp en animatie: Ontdek hoe je virtuele werelden bouwt en vormgeeft, van een eenvoudige schets tot een volledig uitgewerkt 3D-model.
- Film en videotechniek: Leer over het maken van video’s en films, en experimenteer met de technische aspecten van beeldbewerking.
- Digitale tools en apps: Werk met specifieke apps en software die belangrijk zijn in de wereld van design en media, zoals webdesign, digitale fotografie en publishing.
Wat leer je?
Je leert werken met verschillende softwarepakketten die belangrijk zijn in de grafische en multimediasector. Je krijgt de basistermen en vaardigheden onder de knie die nodig zijn om verder te bouwen in de wereld van digitaal ontwerp en media. Deze richting is een stevige basis voor een toekomst in creatieve en technische opleidingen.
Voor wie is Grafische Communicatie en Media bedoeld?
Deze richting is perfect voor leerlingen met een creatieve geest die graag werken met technologie. Als je houdt van experimenteren met design, nieuwe digitale technieken wilt ontdekken, en oog hebt voor detail en afwerking, dan is Grafische Communicatie en Media iets voor jou.
🠲 basisvorming (25u) |
|
Talen |
9 uur
|
Nederlands |
|
Frans |
|
Engels |
|
Wetenschap en Techniek |
9 uur
|
Wiskunde |
|
Wetenschappen |
|
Techniek |
|
|
Mens en Maatschappij |
4 uur
|
Geschiedenis |
|
Lichamelijke opvoeding (met de optie CLIL2) |
|
Creatieve vorming |
1 uur
|
Levensbeschouwelijk vak |
2 uur
|
🠲 Skillslab1 (2u) |
🠲 Keuzegedeelte (telkens 5u) |
Klassieke Talen
|
STEM-wetenschappen
|
Maatschappij en welzijn
|
Sport (Surf & Sail)
|
|
Moderne talen en wetenschappen
|
Grafische communicatie en media
|
Sport
|
1Skillslab = in deze twee uur krijg je de keuze om bepaalde leerstofonderdelen die je nog niet volledig onder de knie hebt bij te werken of te gaan uitdiepen en verkennen.
2CLIL = je kan ervoor kiezen om lichamelijke opvoeding in het Frans te volgen.
(Lessentabel onder voorbehoud)